نیازهای قرآنی امروز مردم با دهه ۶۰ تفاوت دارد/ در حوزه پژوهش دچار غفلت هستیم

0
7

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس مراسم رونمایی از کتاب پایبندی به قرآن با موضوع یافته‌های پیمایش حیات قرآنی در شهر تهران باحضور مهدی قره شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن و جمعی از مسئولان و فعالان قرآنی امروز ۲۵ بهمن‌ماه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن بااشاره به حماسه ۲۲ بهمن گفت: امسال هم مردم نشان دادند که در هر شرایطی پای نظام و انقلاب می‌ایستند.

وی با بیان اینکه در طول این سالها فعالیت‌های قرآنی در تمامی حوزه‌ها نسبت به قبل انقلاب رشد قابل توجهی داشته است افرود: افزایش تعداد حافظان و قاریان قرآنی و وجود نهادهای قرآنی مختلف نشانگر رشد در این حوزه است اما شاید در حوزه‌های پژوهشی دچار غفلت بودیم.

وی با اشاره به لزوم توسعه پژوهش‌های قرآنی خاطر نشان کرد: با پژوهش بهتر می‌توانیم به توسعه فرهنگ قرآنی امیدوار باشیم. اکنون نیاز قرآنی مردم نسبت به دهه‌های ۶۰ و ۷۰ متفاوت شده است بر همین اساس باید نیازسنجی شود تا بتوانیم به نیازهای مردم پاسخ دهیم.

رئیس سازمان دارالقرآن با بیان اینکه پژوهش توسط سازمان تبلیغات اسلامی صورت گرفته است خاطر نشان کرد: این پژوهش در سطح شهر تهران انجام شده و بهتر است با حمایت مسئولان در سطح ملی انجام شود چرا که در برنامه‌های قرآنی نیازمند پیوست پژوهش‌های قرآنی داریم.

قره شیخلو افزود: ما دست نیاز دراز می‌کنیم و کمک می‌طلبیم تا مدل‌های دیگر با فراگیری ملی انجام شود و براساس پژوهش‌های قرآنی اقدام به برنامه‌ریزی کنیم.

در ادامه علیرضا فروغی مدیر اجرایی پژوهش پایبندی به قرآن کریم در نشست رونمایی از کتاب پایبندی به قرآن با موضوع یافته‌های پیمایش حیات قرآنی در شهر تهران، اظهار داشت: از سال ۱۳۸۳ در دفتر پژوهش‌های کاربردی سازمان تبلیغات بررسی کلان موضوع دینداری را در حوزه اجتماعی در دستور کار قرار دادیم و ریز موضوعاتی را برای آن تعریف کردیم که مهترین آنها ممکن بودن یا نبودن سنجش دینداری بود.

وی با بیان اینکه دینداری در چند بخش است، افزود: حوزه اعتقادی، عواطف، مناسک رفتاری، پیامدها و آگاهی و دانش در حوزه دین مهمترین گویه‌های این پژوهش بود که در سنجش دینداری در سال ۸۶ نمونه آماری از بین مرکز ۵ استان بود و سال گذشته موج دوم سنجش دینداری را در سطح کشور انجام دادیم که نتایج آن حاصل شده است اما هنوز اطلاع‌رسانی نشده است.

فروغی به پژوهش‌های پیشین در حوزه معارف اشاره کرد و گفت: یکی از ریز موضوعات در پژوهش‌های گذشته پوشش و حجاب زنان ایران بود که در چند مرحله در استان تهران و پنج استان و سطح ملی انجام شد. همچنین پژوهشی در زمینه عوامل مؤثر بر نفوذ اجتماعی روحانیت صورت گرفت.

وی با بیان اینکه ما در مسأله سبک زندگی به دلیل فقر دانشی نتوانستیم پژوهشی داشته باشیم خاطر نشان کرد: در فعالیت فرابخشی و درون بخشی و بین دستگاهی چند موضوع در دستور کار قرار گرفته به طور مثال در سال ۹۴ در اجلاس سراسری نماز مقرر شد نماز و تعالی فرهنگی مد نظر قرار گیرد که بحث علمی آن بر عهده معاونت پژوهشی بود. سال ۹۳ نیز به پیشنهاد معاونت پژوهشی دارالقرآن مقرر شد پژوهشی در حوزه قرآن انجام شود اما در آن سال به دلیل تغییر مدیریت پژوهشی دارالقرآن این امر محقق نشد اما پس از مدتی پژوهش آغاز و شورای سیاستگذاری با حضور مسئولان شکل گرفت.

فروغی به اهمیت مدل پژوهش اشاره کرد و افزود: برای پژوهش لازم بود که از یک مدل منسجم علمی و چارچوب مفهومی استفاده کنیم بر همین اساس زمانی برای این امر صرف شد که در نهایت از مدل دینداری در پژوهش قرآنی استفاده کردیم.

وی با اشاره به اهمیت نمونه‌گیری در پژوهش خاطر نشان کرد: در این پژوهش تهران به ۱۰ منطقه و سه شاخص سرمایه اقتصادی و تحصیلات و مهاجرت تقسیم شد و نمونه آماری ۱۲۰۰ نفر از مردم شهر تهران جمع‌آوری شد.

فروغی با بیان اینکه در بحث پیامدهای معطوف به قرآن در این پژوهش ۱۲ سنجه پیش‌بینی شده است تصریح کرد: فراغت معطوف به قرآن در سه بخش فراغت معطوف به مطالعات مکتوبات قرآنی، استفاده از رسانه‌های تصویری مدرن و محصولات صوتی و تصویری تقسیم شده است. یکی دیگر از ابعاد پژوهش عواطف معطوف به قرآن است که این بُعد نیز به ۱۲ سنجه تقسیم شد و آگاهی و دانش قرآنی نیز در پژوهش مدنظر قرار گرفته است. البته در این پژوهش بعد دانشی را به عنوان سنجه قرار ندادیم.

وی با اشاره به اینکه هدف پژوهش این است که برنامه‌ریزی بر اساس پژوهش باشد نه اطلاعات شخصی، گفت: ما بالاترین سرمایه را داریم بنابراین علاوه بر ارتقای آن باید از موانع رشد فعالیت‌های قرآنی جلوگیری کنیم.

فروغی با بیان اینکه کسی که با قرآن مانوس است با فرد عادی و حتی متوسط متفاوت است گفت: بر اساس پژوهش بیشتر افراد تاحدودی اعمال خود را با قرآن معطوف می‌سازند و در موضوع فراغت معطوف به قرآن هم تعداد کمی از افراد با قرآن انس می‌گیرند. همچنین مقیاس دانش قرآنی پاسخ نمونه آماری خوب و بسیار خوب به طور یکسان بود.

انتهای پیام/


منبع: farsnews.com

نظر بدهید